استخر

طراحی استخر و جکوزی

ساخت استخر  امروزه یکی از اجزاء جدایی ناپذیر اغلب ساختمان های مسکونی و حتی تجاری شده است. به گونه ای که اکثر افراد ترجیح می دهند تا یک استخر خانگی داشته باشند تا بتوانند به آسانی و به دور از نگرانی های مختلف، محل مناسبی را برای تفریحات خانگی خود و سایر اعضای خانواده ایجاد نمایند.

نیاز روز افزون به طراحی استخر و جکوزی در منزل و یا محل کار ما را بر آن داشته تا در این مقاله از آبگون دیزاین شما را با نکات مهم و پایه ای در خصوص طراحی استخر آشنا سازیم.

طراحی استخر و جکوزی|آبگون

نکات مهم در طراحی استخر و جکوزی:

1.توجه به نوع استخر:

یکی از نکات اولیه و پایه ای در طراحی استخر و جکوزی توجه به نوع استخر می باشد. در حقیقت قدم اول برای طراحی یک استخر آن است که شما بدانید به طور دقیق قصد ساخت چه نوع استخر و با چه کاربری را دارید.

همانطور که می دانید، استخر ها امروزه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در یک دسته بندی کلی، این سازه ها به انواع استخر های روباز و استخر های سرپوشیده تقسیم می شوند.

همچنین استخر ها براساس نوع کاربری آن ها به دسته های زیر نیز تقسیم بندی می شوند:

  • استخر های مسکونی
  • استخر های شنای قهرمانی
  • استخر های عمومی
  • استخر های تفریحی
  • استخر های خصوصی
  • استخر های باغی (استخر ویلا)
  • استخر های با کاربری بهداشتی و درمانی
  • استخر های موجود در پارک ها

طراحی روف گاردن در ابگون دیزاین

طراحی ویلا در ابگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگو دیزاین

طراحی استخر و جکوزی

2.توجه به ابعاد و اندازه استخر:

 برای تعیین اندازه ی یک استخر و جکوزی بایستی ابتدا به تعداد شناگران توجه نمود. در حقیقت عامل اصلی برای تعیین اندازه ی یک استخر، میزان استفاده از آن توسط افراد مختلف می باشد. همچنین در تعیین ابعاد استخر توجه به نوع کاربری آن نیز حائز اهمیت می باشد.

به طور مثال ناحیه کم عمق آب در استخر های با کاربری شنای تفریحی سرپوشیده 1.5 متر، در استخر های شنای آموشی ابتدایی یا مقدماتی سرپوشیده 4 متر و در استخر های با کاربری شنای پیشرفته یا تمرینات سرپوشیده 2 متر بایستی در نظر گرفته شود. همچنین ناحیه عمیق در شنای پیشرفته 2 متر و در کاربری شیرجه 17.5 متر بایستی لحاظ شود.

لازم به ذکر است که کمیته استخر های شنای آمریکا به طور کلی توصیه کرده است که حداقل طول استخر ها بایستی 60 فوت و عرض آن نیز بایستی مضربي از 5 ، 6 و يا 7 فوت در نظر گرفته شود.

3. طراحی سرریز استخر:

سرریز ها برای آن که آب های ناشی از خروج شناگران و یا آب های ناشی از شست و شوی کناره های استخر  به درون آب استخر وارد نشوند، طراحی می شوند.

سرریز ها انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع استخر می توان از انواع آن ها در طراحی استخر ها بهره برد.

انواع سرریز ها:

  • سرریز توکار
  • سرریز هم سطح
  • سرریز نقطه ای یا کف گیر ها

4. حاشیه یا محوطه اطراف استخر:

در طراحی استخر و جکوزی، توجه به مساحت حاشیه استخر نیز از دیگر نکات مهمی است که باید بدان توجه نمود. در ضوابط طراحی استخر چنین آمده است که مساحت حاشیه ی استخر های روباز می بایست بیشتر از استخر های سرپوشیده در نظر گرفته شود.

 

در استخرهای روباز (که در فضای آزاد طراحی و ساخته می شوند ) نسبت مساحت حاشیه استخر به مساحت خود استخر چیزی حدو  یک سوم یا حداکثر یک چهارم باید منظور شود. این میزان براساس تراکم جمعیت افراد شناگر متغیر است.

حداقل عرض حاشیه استخر برای انواع استخر های سرپوشیده نیز بایستی 2 متر و در استخر های سرباز 4 متر در نظر گرفته شود.

نکته ی دیگری که در طراحی استخر و جکوزی باید بدانید آن است که لبه های استخر نیز بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرند. به طور مثال در قسمت هایی از استخر ها که عمق آب بیشتر از میزان 1.8 متر است، طراحی لبه هایی برای استراحت پای شناگران می تواند حائز اهمیت باشد. فاصله ی این لبه ها از سطح آب نباید کمتر از میزان 1.2 متر باشد.

روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *