طراحی داخلی, طراحی رستوران

فضا های مورد نیاز برای طراحی رستوران

فضا مورد نیاز طراحی رستوران

همانطور که می دانید از جمله مواردی که در اصول و ضوابط طراحی رستوران بایستی مورد توجه قرار گیرد، توجه به فضا ها و قسمت های مختلف است. یک رستوران علاوه بر دارا بودن یک ورودی مشخص و جدا کننده، بایستی دارای فضا های مشخصی باشد تا بتواند به صورت بهتری خدمت رسانی کرده و به مشتریان خود سرویس دهد. فضاهای مورد نیاز برای طراحی رستوران بایستی به درستی و براساس نوع رستوران مورد نظر مشخص شده و سپس طراحی مورد نظر براساس این فضا ها انجام شود.

بنابراین در این نوشته از سری مقالات طراحی داخلی و طراحی رستوران مجله آبگون دیزاین قصد داریم تا فضا های مورد نیاز در طراحی رستوران را برای شما عزیزانی که قصد طراحی و اجرای رستوران را دارید، معرفی نماییم.

 مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی رستوران  : 09121032193

فضاهای مختلف یک رستوران:

یک رستوران شامل فضا ها و قسمت های مختلف زیر می باشد:

  1. سالن اصلی رستوران
  2. آشپزخانه
  3. سرویس بهداشتی
  4. بخش اداری
  5. انبار ها
  6. اتاق پرسنل

1. سالن اصلی رستوران:

تالار اصلی رستوران خود شامل بخش های مختلف زیر می باشد:

  • پذیرش: پذیرش باید ابتدایی ترین بخش در معرض دید عموم مشتریان باشد تا افراد در بدو ورود بتوانند به راحتی به این قسمت دسترسی پیدا کرده و بدون سردرگمی در فضا، به پذیرش مراجعه کرده و سفارشات خود را به انجام برسانند.
  • بخش کافه یا بار: این بخش برای ارائه و سرو انواع نوشیدنی ها به مشتریان بوده و می توان برای این منظور بخشی جداگانه را در طراحی رستوران لحاظ نمود.
  • بوفه و محل قرار گیری پیشخدمت: بوفه در حقیقت قسمتی جداگانه از آشپزخانه است که برای جلوگیری از تردد زیاد پیش خدمت یا پیش خدمتان در آشپزخانه و شلوغی آن تعریف می شود. طراحی بوفه باید با طراحی سالن اصلی همخوانی داشته و همچنین به گونه ای باشد تا پیش خدمت به سالن اصلی اشراف و تسلط کامل داشته باشد.
  • سالن ضیافت یا مهمانی: این بخش که یکی از قسمت های دیگر سالن اصلی رستوران است، چیدمان میز و صندلی ها در آن به گونه ای متفاوت از سالن اصلی طراحی می شود. میز های این بخش بایستی با تعداد حداقل 8 نفر به بالا طراحی شود تا افراد و مشتریان بتوانند میهمانی های خود را در این قسمت برگزار نمایند.
  • مکان نشستن عمومی: این بخش درواقع سالن اصلی رستوران بوده و میز های آن در تعداد متفاوت 2 نفره تا 8 نفره لحاظ می شود.
  • جا لباسی یا اتاق نگهداری لباس میهمانان: این بخش که معمولا در فصول سرد سال و برای نگهداری پالتو ها و چتر میهمانان طراحی می شود، بایستی حداقل یک کانتر دار داشته باشد و در بخش ورودی سالن رستوران طراحی شود.
  • کانتربار یا سالاد بار: این بخش که تنها در برخی از رستوران ها طراحی می شود جهت استفاده افراد از انواع سالاد ها، دسر ها و یا پیش غذا ها می باشد.

2. آشپزخانه:

آشپزخانه که یکی از بخش های مهم و اصلی یک رستوران است نیز خود شامل بخش های مختلفی بوده و معمولا در نزدیکی سالن اصلی طراحی می شود تا سرویس دهی و انتقال غذا ها به مشتریان سریع تر انجام گیرد.

از جمله بخش های مختلف آشپزخانه رستوران عبارت است از:

  • بخش تخلیه بار: در این بخش بار های رسیده برای هر بخش وارد شده و تخلیه می گردد که جدا از دیگر بخش های آشپزخانه طراحی می شود.
  • بخش پیش آماده سازی و پسایی: این بخش جدای از محل پخت غذا ها بوده و مواد غذایی همچون گوشت، مرغ، میگو و ماهی و… پس از تخلیه در بخش تخلیه بار، برای آماده سازی و به نوعی پسایی کردن در آن قرار داده می شود. دمای این بخش نباید گرم گرم باشد تا آلودگی در مواد ایجاد نشود. این قسمت غالبا در نزدیکی سرد خانه رستوران واقع می شود.
  • بخش آماده سازی انواع سالاد، دسر و دورچین غذا ها: شست و شوی انواع سبزیجات و آماده سازی مواد لازم برای دسر و سالاد ها و دورچین غذا در این بخش به صورت جداگانه انجام خواهد شد تا آلودگی آن ها به دیگر بخش ها سرایت نکند.
  • سالن پخت: پخت غذا و انواع وسایل سرخ کن و تجهیزات پخت در این بخش قرار گرفته و سرآشپز در این قسمت نظارت بر آماده سازی غذا را انجام می دهد. موادی که در بخش پیش آماده سازی ذخیره شده اند برای پخت به این بخش منتقل خواهند شد.
  • پنتری یا بخش سرو غذا: کشیدن غذا در ظرف و آماده سازی آن برای سرو در این بخش از رستوران انجام می شود. غذا از سالن پخت به این قسمت وارد شده و پس از آن پیش خدمت غذا را برای میهمانان سرو می کند. این بخش در سرعت بخشی به سرویس دهی نقش مهمی دارد.
  • قسمت شست و شو: یکی دیگر از فضاهای مورد نیاز برای طراحی رستوران بخش شست و شوی تجهیزات و ظروف سرو غذا می باشد. این بخش ها می توانند بسته به نیاز و ظرفیت رستوران به صورت جداگانه طراحی شده و در طبقات مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

3. سرویس بهداشتی:

در هر رستوران به طور معمول با یستی به ازای هر 40 یا 50 نفر جمعیت و صندلی، یک سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود. سرویس های بانوان و آقایان به صورت جداگانه بوده و فضای سرویس ها باید در حد امکان دور از سالن اصلی رستوران باشد. همچنین در سرویس بهداشتی های بانوان می توان محلی را به شیردهی اختصاص داد که از درب ورودی سرویس جدا می شود.

4. بخش اداری:

بسته به فضای رستوران می توان برای آن اتاقی جهت مدیریت، حسابداری، انجام قرارداد های مختلف و نیز کنترل سایر فضا ها طراحی شود.

5. انبار ها:

انبار نیز یکی دیگر از بخش های مهم هر رستوران است که به انبار خشک و انبار سرد تقسیم می شود. دسترسی به انبار بایستی آسان باشد و به گونه ای طراحی شود که به قسمت پیش آماده سازی رستوران نیز مشرف باشد تا انتقال مواد به سرعت انجام گیرد.

6. اتاق پرسنل:

در رستوران های بزرگ همچنین بخشی به نام اتاق پرسنل وجود دارد که دارای امکاناتی همچون رختکن، سرویس بهداشتی، حمام و اتاق استراحت است. اتاق پرسنل که از دیگر فضا های مورد نیاز برای طراحی رستوران است برای خانم ها و آقایان بایستی به صورت جداگانه طراحی شده و به گونه ای باشد که پرسنل به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

 مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی رستوران  : 09121032193

طراحی روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *