طراحی و معماری

اصول طراحی نمای ساختمان با سنگ

نما مهمترین بخش ساختمان است که می تواند در نگاه اول نظر هر بیننده ای را جلب کند. امروزه از متریال های مختلفی برای نما استفاده می شود که مهمترین آنها سنگ است. سنگ های طبیعی و مصنوعی هر کدام جلوه مختص به خود را دارند   زمانی که در نما استفاده می شوند مزیت های بیشماری را به خود اختصاص می دهند. سنگ ها سطحی صاف و صیقلی دارند و کاملا براق هستند بدین ترتیب جلوه ساختمان را دو چندان می کنند‌. تنوع رنگی در سنگ ها زیاد بوده و به صورت ساده و طرحدار هستند بدین ترتیب می توانید متناسب با هر سلیقه ای آنها را انتخاب کنید. امروزه بیشتر طراحان برای طراحی نمای داخلی و خارجی از سنگ ها استفاده می کنند چون مقاومت آنها در مقابل رطوبت و حرارت و فشار زیاد بوده و طول عمر بالایی هم دارند. سطح براق سنگ باعث شده تا در نورپردازی هم نقش موثری داشته باشد. نما بازتاب دهنده درون سازه است و می تواند جلوه آن را دو چندان کند. اگر نما به صورت اصولی و استاندارد طراحی شده باشد قطعا بیشترین سطح دوام و بهترین کیفیت را دارد.

طراحی ویلا با نمای سنگ (2)

متریال استفاده شده برای طراحی نمای ساختمان

برای طراحی نمای ساختمان متریال های مختلفی از جمله سنگ و چوب و کاشی و سرامیک سایر مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع متریال بستگی به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی و محیط دارد. مواد اولیه هر کدام نقاط ضعف و قوت زیادی دارند که شما می توانید با شناخت آنها انتخاب بهتری داشته باشید. سنگ ها همیشه اولویت اول برای نمای و طراحی ساختمان هستند چون علاوه بر زیبایی ظاهری مقاومت بالایی هم دارند. آجر ها جز دیگر متریال مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان هستند که با رنگ و سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان سفید از گزینه های محبوب برای طراحی نما بوده که به راحتی اجرا می شود و سطح را به خوبی پوشش دهی می کند. سنگ ها از نظر جنس و بافت و رنگ کاملا متنوع هستند و می توانند گزینه های مختلفی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. چوب یک متریال طبیعی و دوست داشتنی است که می تواند نمای متفاوتی را ایجاد کند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا چوب مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف داشته باشد.‌ فایبر سمنت هم از پنل های سیمانی بوده که مقاومت آن از چوب و سیمان بیشتر است.

>>ویژگی های طراحی نمای ساختمان رومی <<

مقاوت سنگ در نمای ساختمان

مقاومت سنگ در نمای ساختمان بالا بوده و اگر در انتخاب سنگ توجه لازم را داشته باشید قطعا شاهد یک نمای شیک و بروز با استحکام بالا خواهید بود. سنگ هایی که در نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند در مقابل رطوبت و آب و نوسانات جوی دوام بالایی دارند و دچار افت کیفیت نمی شوند. اگر ضخامت سنگ بالا باشد می تواند فشار و ضربه را به خوبی تحمل کند بدون اینکه دچار ترک خوردگی و شکستگی شود. سنگ های چند لایه در مقابل حرارت هم مقاومت هستند و اگر در محیط های گرم و شرجی هستید سنگ می تواند نمای خوبی را خلق کند.

سنگ های طبیعی دارای بافتی کاملا متراکم هستند و زمانی که توسط ملات روی سطح قرار می گیرند به هیچ وجه از آن جدا نمی شوند. رنگ سنگ کاملا ثابت بوده و به مرور زمان و در مجاورت رطوبت هم رنگ خود را از دست نمی دهد. سنگ های مقاوم طول عمر بالایی هم دارند و هیچ وجه کیفیت اصلی و براقیت خود را از دست نمی دهند. نحوه نصب و اجرای سنگ می تواند در مقاومت آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

برای طراحی نمای ساختمان از چه نوع سنگی استفاده کنیم؟

برای طراحی ساختمان سنگ های طبیعی و معدنی انتخاب خوبی هستند‌‌. سنگ ها متریال های محبوبی هستند که در طرح و رنگ و سایزهای مختلف در اختیار طراحان قرار می گیرند. خصوصیت بالایی که سنگ ها دارند باعث شده تا برای خرید اولویت اول باشند. تراورتن نسبت به سنگ های دیگر مقاومت و زیبایی بیشتری دارد به همین دلیل به سلیقه مصرف کنندگان نزدیک تر است. سنگ گرانيت هم به دلیل مقاومت بالا برای طراحی بهترین گزینه است. سنگ مرمریت هم کاملا استاندارد بوده و سطحی صاف و صیقلی دارد که شما می توانید به راحتی آن را روی نما اجرا کنید.‌

سنگ های تراورتن و گرانیت و مرمر هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند و توانسته اند در طراحی نما زیبایی منحصر به فردی را ایجاد کنند. سنگ هایی که بافت متراکم و چند لایه دارند برای نما بهترین گزینه هستند چون رطوبت از بافت آنها عبور نمی کند و شما شاهد مقاومت بالا خواهید بود. سنگ ها قابلیت برش پذیری و ساز پذیری دارند و شما می توانید هنگام اجرا آن را به سایزهای مختلف تبدیل کنید. سنگ ها به صورت ساده و طرحدار هستند و هر سلیقه ای را به خوبی پوشش می دهند. هر سنگ رنگ و ویژگی مختص به خود را دارد و باید به درستی انتخاب شود.

>طراحی و معماری رستوران سنتی با بهترین متریال <<

طراحی روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

عمر سنگ های استفاده شده در نمای ساختمان

عمر سنگ های استفاده شده در نمای ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها نحوه نصب و اجرای سنگ و همچنین محیط و شرایط جوی است. هر چه ضخامت سنگ بالاتر و بافت آن متراکم تر باشد قطعا مقاومت و طول عمر بیشتری هم خواهد داشت. سنگ هایی که در نمای خارجی ساختمان استفاده می شوند باید در مقابل رطوبت و نوسانات جوی مقاومت باشند تا به مرور زمان دچار پوسیدگی و افت کیفیت نشوند بدین ترتیب طول عمر و دوام خوبی خواهد داشت.

سنگ های گرانیت و مرمر و تراورتن به دلیل عمر بالایی که دارند بهترین انتخاب برای طراحی نما هستند‌. سنگ هایی که متخلخل نیستند همیشه مقاومت بالایی دارند بدین ترتیب در نمای خارجی در هر محیطی مناسب هستند. سنگ های طبیعی همیشه بافت متراکمی دارند بدین ترتیب در مقابل رطوبت و حرارت و فشار مقاومت بیشتری دارند. نحوه اجرای سنگ در طول عمر آن نقش بسزایی دارد. اگر سنگ به خوبی روی سطح مورد نظر قرار بگیرد از آن جدا نمی شود به شرطی که ملات را به اندازه کافی زیر آن قرار داده باشید.

>طراحی ابنما استخری در ابگون<<

 

طراحی ویلا با نمای سنگ (2)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *