استخر

ساخت استخر با سنگ لاشه

همانطور که می دانید استخر ها به لحاظ متریال ساخت، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که برای موارد متفاوتی همچون آبیاری مزارع، کشاورزی و برای تفریح و آب تنی مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت استخر ممکن است هزینه های زیادی را برای سازندگان آن به همراه داشته باشد و افراد را از ساخت آن منصرف نماید.
یکی از متریال هایی که برای ساخت استخر ارزان و کم هزینه استفاده می شود سنگ لاشه است که ما قصد داریم در مقاله امروز از مجله طراحی و معماری آبگون دیزاین به آن بپردازیم و توضیحاتی را راجع به این نوع از استخر ها به شما ارائه نماییم.

ابتدا توجه کنید که ساخت استخر با سنگ لاشه معمولا بیشتر برای آبیاری مزارع و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین همانطور که از نام این نوع از استخر بر می آید، مصالح بهابتدا توجه کنید که ساخت استخر با سنگ لاشه معمولا بیشتر برای آبیاری مزارع و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین همانطور که از نام این نوع از استخر بر می آید، مصالح به کار رفته برای کار رفته برای ساخت این نوع از استخر ها، سنگ لاشه های درشت و ریز و سنگ های بیابان است که می تواند در هزینه های شما بسیار صرفه جویی کرده و البته امکانات نسبتا کمی را نیز برای شما به همراه می آورد.

آموزش ساخت استخر با سنگ لاشه|آبگون دیزاین

مراحل ساخت یک استخر با سنگ لاشه :

1. مرحله اول

در وهله ی اول شما بایستی بستر و یا محل مناسبی را برای ساخت استخر در نظر بگیرید. البته توجه کنید که سطحی را انتخاب کنید که فضای آن نسبتا بزرگ باشد تا پس از ساخت استخر، تردد در آن قسمت دشوار نگردد. همچنین سطح انتخابی بایستی خالی از پستی و بلندی ها باشد و در مواردی که زمین ناصافی هایی دارد می توانید به کمک لودر و یا بیل و کلنگ و یا حتی تیغه، آن را صاف نمایید.

پیش از ساخت استخر سنگی خود نوع استخر یعنی روکار و یا توکار بودن آن را انتخاب کنید. برای استخر هایی که با لاشه سنگ ساخته می شوند پیشنهاد ما انتخاب استخر های توکار است، چرا که این نوع از استخر ها نسبت به سایر استخر های مدرن و پیشرفته که به صورت روکار ساخته می شوند، مقاومت کمتری دارد و ممکن است در صورت روکار بودن آن، بعد ها شما را با مشکلاتی رو به رو سازد.

2. مرحله دوم

در مرحله ی دوم پس از انتخاب بستر و نوع استخر، برای ساخت استخر با سنگ لاشه اگر نوع توکار را انتخاب نموده اید، بایستی زمین را حفاری کرده و به کمک لودر زمین را براساس طرح مد نظر خود یعنی به صورت مستطیل، مربع و یا دایره گودبرداری کنید. اگر چه معمولا برای ساخت استخر با سنگ لاشه از اشکال دایره(به دلیل مقاومت بالاتر) استفاده می شود اما طرح های مستطیل یا مربع نیز کارایی دارند. پس از آن که حفاری انجام شد، کف و دیواره های استخر را به خوبی تمیز کنید.

3. مرحله سوم

در این مرحله از ساخت استخر با سنگ های لاشه بایستی سنگ لاشه های ریز و درشت را جمع آوری کنید. در جمع آوری سنگ ها دقت کنید که سنگ های مسطح بهتر از سنگ های گرد هستند و همچنین سنگ های ریز تر را برای جانمایی میان سنگ های بزرگ تر و در واقع درزگیری حتما انتخاب کنید.

پس از جمع آوری سنگ لاشه ها، بایستی به تناسب ابعاد استخر، سیمان و ماسه نیز تهیه نمایید.

4. مرحله چهارم

در مرحله ی چهارم بایستی در کف و دیوار های استخر، سنگ های بزرگ و کوچک را به صورت ردیفی بچینید و پس از چیدن هر لایه، یک لایه ملات بر روی آن بریزید. ملات را نیز به کمک ماسه، سیمان و آب تهیه کنید. دقت کنید که ملات بایستی تمامی درزها را به درستی پوشش دهد و پس از ملات ردیف بعدی را بچینید.

توجه کنید که پس از چیدن کف استخر، بهتر است چند روزی را صبر کنید تا سیمان کف به خوبی سفت شود تا در هنگام رفت و آمد برای دیوار چینی دچار آسیب نشود. پس از ان دیواره ها را نیز تا لبه ی استخر به همان صورت گفته شده برای کف، به کمک سنگ لاشه ها و ملات چیدمان کنید.

5. مرحله پنجم

پس از آن که مراحل فوق را انجام دادید، چند روزی تامل کنید تا سیمان خشک شود و برای این منظور بهتر است روزی یک بار به سیمان آب بریزید تا سفت شود. بعد از آن که کف و دیواره ها به خوبی خشک شد، ممکن است ترک هایی را برای روی آن مشاهده کنید که بایستی به کمک دوغاب و یا دیگر ترمیم کننده های بتنی موجود (بتونه) بپوشانید.

6. مرحله ششم

در این مرحله از ساخت یک استخر با سنگ لاشه بایستی استخر را عایق بندی کنید تا آب از آن خارج نشود و موجب نشست زمین نیز نگردد. اگر چه می توانید از موادی همچون ژئو ممبران ،پوشش های برزنتی و ژئو تکستایل به عنوان عایق برای استخر سنگ لاشه ای خود استفاده کنید اما بتن مواد پلیمری به دلیل قدرت چسبندگی بالا بهترین نوع عایق برای این نوع استخر ها می باشد.

در انتها لازم به ذکر است که از این نوع از استخر ها می توانید هم برای آب تنی و تفریحات آبی و هم برای آبیاری مزارع و باغات کشاورزی استفاده کنید. اما توجه کنید که این استخر ها برای پرورش ماهی مناسب نبوده و بهتر است از انواع دیگر استخر ها برای پرورش ماهی استفاده نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *