دانستنی های روف گاردن

قوانین و ضوابط شهرداری اجرای روف گاردن(بام سبز)

امروزه با افزایش آپارتمان ها و سازه های بلند، فضا های سبز به تدریج کاهش یافته و همین امر یقینا یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا نیز می باشد. در این بین مهندسین و دست اندر کاران این حوزه نیز بیکار ننشسته و با ایده های مختلف سعی دارند تا فضا های سبز را در شهر ها افزایش داده و به این طریق در بهبود وضعیت آب و هوا و کاهش آلودگی ها نقش موثری داشته باشند.

طراحی روف گاردن یا بام سبز از جمله این ایده ها بوده که در سال های اخیر با استقبال زیادی رو به رو بوده است و در بسیاری از ساختمان ها اجرا شده است. حال از آن جایی که اجرای روف گاردن بایستی با مجوزات لازم از شهرداری انجام گیرد، در این مقاله از آبگون دیزاین قصد داریم تا در خصوص قوانین شهرداری برای روف گاردن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شهرداری ها برای طراحی و اجرای روف گاردن (بام سبز) چه قوانین و ضوابطی را وضع نموده اند؟

از آن جایی که شهرداری ها خود علاقمند به اجرای روف گاردن می باشند، معمولا به سمت تشویق افراد برای ایجاد باغ بام رفته اند تا از مزایای اینگونه بام ها در سطح شهر ها بهره مند شوند. اما این موضوع باعث نمی شود تا افراد قوانین و ضوابط تعیین شده را نادیده گرفته و بدون توجه به آن ها، اقدام به فعالیت های ساختمانی نمایند.

بنابراین کارفرما برای اجرای روف گاردن بایستی مجوز لازم را از شهرداری ناحیه ای که ساختمان در آن قرار دارد، دریافت نموده و سپس می توانند نسبت به اجرای روف گاردن اقدام نمایند. همچنین توجه کنید ساختمان هایی که پیش از این فرمان ساخت ساختمان را دریافت نموده اند و پس از آن تصمیم به اجرای روف گاردن می گیرند نیز می توانند با مراجعه به شهرداری، برگه ی دستور روف گاردن را دریافت نموده و به فرمان ساخت ساختمان الحاق نمایند که بر روی پروانه ساختمانی قبلی که پیش از این صادر شده است، درج می گردد.

قوانین و ضوابط شهرداری برای اجرای روف گاردن:

از جمله ضوابط شهرداری ها در اجرای بام سبز می توان موارد زیر را نام برد:

  •  بر طبق ضوابط شهرداری، در ازای اجرای هر متر مربع از فضای سبز گسترده، وسعت مجاز 1 متر مربع افزوده خواهد شد.
  • بر طبق ضوابط شهرداری، در ازای اجرای هر متر مربع فضای سبز نیمه فشرده، وسعت مجاز 2 متر مربع افزوده خواهد شد.
  • بر طبق ضوابط شهرداری، در ازای اجرای هر متر مربع فضای سبز فشرده، وسعت مجاز 3 متر مربع افزوده خواهد شد.

نکاتی دیگر در رابطه با اجرای باغ بام ها :

  • برای افزایش انگیزه ی ساخت روف گاردن یا باغ بام در افراد و کارفرمایان، شهرداری ها تعیین نموده اند تا متقاضیان طراحی و اجرای روف گاردن می توانند در ازای هر واحد، 5 متر از فضای باز ساختمان کم نمایند. (به شرط اجرای 3 برابر فضای سبز در پشت بام ساختمان)
  • همچنین بهتر است بدانید که در برنامه های آتی شهرداری ها، اختصاص دادن قسمتی از فضای زمین ها به فضای سبز و فضای بام ها لازم بوده و این مورد در حال حاضر به تصویب رسیده است و در آینده ای نه چندان دور اجرایی خواهد شد.

طراحی روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *