طراحی رستوران

اصول و ضوابط طراحی رستوران

نحوه تاسیس یک رستوران از ابتدا و مدیریت آن، شاید در ظاهر موضوع چندان سختی به نظر نرسد اما بد نیست بدانید که موسس یک رستوران برای تاسیس رستورانش بایستی اصول و ضوابط طراحی رستوران را به کار گیرد تا بتواند از هر حیث یک رستوران عالی داشته باشد. درواقع امروزه به دلیل ایجاد نوعی فضای رقابتی بین رستوران ها، صاحبان این کسب و کار بایستی حتما اصولی را رعایت نمایند تا بتوانند مشتریان بیشتری را سمت رستوران خود جذب کسب و کار موفقی داشته و به سوددهی برسند.

 

بنابراین در این بخش از سری مقالات طراحی رستوران از آبگون دیزاین بر آن شدیم تا اصول و ضوابط طراحی رستوران را از نگاهی دیگر و برای صاحبان این مشاغل برشمریم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما منتقل نماییم.

اصول و ضوابط در نحوه طراحی رستوران:

همانطور که حتما می دانید یک رستوران از بخش های مختلفی تشکیل شده است و توجه به طراحی تمامی بخش های رستوران، می تواند محیطی منسجم و ایده آل را برای شما و مشتریان تان رقم بزند.

اصول و ضوابط طراحی ورودی رستوران:

ورودی یک رستوران بایستی خاص باشد و توجه مشتریان را به خود جلب نماید. درواقع تصور کنید که در یک جاده ی بین شهری با ماشین در حال عبور هستید و به دنبال یک رستوران برای صرف نهار می گردید. در چنین موقعیتی، تنها رستوران هایی را می بینید که سردر ورودی خاص، بزرگ و متفاوتی با سایر املاک تجاری مجاور خود دارند.

این موضوع همچنین در مناطق شهری نیز بدان جهت اهمیت دارد که ورودی های خاص و متفاوت می توانند در ذهن افراد و مردم محل مورد نظر مانده و هنگامی که قصد رفتن به یک رستوران را دارند، از رستوران شما نیز یاد کنند.

 اصول و ضوابط نوع معماری رستوران :

نوع معماری رستوران نیز از دیگر ضوابط و اصول طراحی رستوران می باشد که بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد. معماری رستوران به طور مستقیم با محل قرار گیری رستوران ارتباط داشته و شما بایستی براساس محل قرارگیری رستوران خود، نوع معماری را انتخاب نمایید.

به طور مثال تصور کنید که محل رستوران شما در کنار دریا می باشد و شما قصد ساخت یک رستوران در کنار دریا را دارید، به طور حتم معماری این رستوران بایستی با محیط اطراف خود همخوانی و مطابقت داشته باشد و حس و حال خوب مشتریانی که لب دریا آمده اند را حفظ نماید.

علاوه بر این ها، دقت کنید که رستوران ها به انواع مختلف رستوران های معمولی، رستوران های سنتی، رستوران های با میز سلف سرویس، رستوران های ویژه، رستوران های بوفه، گریل روم، فود کورت و تریا تقسیم می شوند که نوع معماری به نوع رستوران نیز بستگی دارد.

اصول و ضوابط دکوراسیون داخلی رستوران:

دکوراسیون داخلی یک رستوران از میز و صندلی ها گرفته تا کف و دیواره ها و حتی اکسسوری های آن بایستی به گونه ای باشند تا مشتری پس از ورود به رستوران حس مثبتی را دریافت کرده و پس از خروج از آن نیز تصمیم به بازگشت بگیرد.

همچنین توجه کنید که نحوه ی دکوراسیون بایستی برای فضا ها و رستوران های رسمی و غیر رسمی متفاوت باشد. به طور مثال در رستوران های غیر رسمی که معمولا خانواده ها برای صرف غذا بدان جا می آیند، بهتر است دکوراسیون طوری چیده شده باشد تا حس راحتی را به مشتریان منتقل کند و در مقابل رستوران هایی که برای ایونت ها یا مراسمات رسمی طراحی می شوند بایستی به کمک تطابق فضا های مختلف، احساس رسمی بودن فضا را به مشتریان خود القا نماید.

ضوابط و اصول نورپردازی رستوران :

نورپردازی نیز از دیگر فاکتور های مهمی است که به دنبال اصول و ضوابط طراحی رستوران بایستی مد نظر قرار گیرد. همانطور که ذکر شد، نورپردازی های یک رستوران نیز بسته به نوع کاربری، معماری و البته محل قرار گیری رستوران متفاوت بوده و شما می توانید با نورپردازی های بی نظیر، فضایی زیبا را برای رستوران خود به ارمغان آورید.

در انتها لازم به ذکر است که در طراحی رستوران، فضا های مختلف از جمله میز پیشخوان یا قسمت سفارش غذا، بخش اداری، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و حتی تاسیسات نیز بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرند و با پرداختن به آن ها و طراحی خاص برای هر کدام، سبب هر چه بهتر دیده شدن رستوران خود شوید.

طراحی روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *