استخر

اصول طراحی استخر

امروزه استخر ها یکی از انواع پارامتر های اساسی دکوراسیون بویژه در طراحی ویلا بوده و طراحی آن در فضا های مختلف و ساختمان ها می تواند زیبایی، نشاط و سرزندگی را برای ساختمان ها به ارمغان آورد. بنابراین چنانچه قصد ساخت استخر را داشته باشید، اولین گام، طراحی استخر به روش اصولی می باشد.

حال آیا می دانید که چه مواردی را برای طراحی یک استخر بایستی مد نظر قرار داد و یا چه ویژگی هایی را برای یک استخر لحاظ نمود؟ در این نوشته از مجله طراحی و معماری آبگون دیزاین مجری طراحی و ساخت استخر با ما باشید تا اصول طراحی استخر را برای شما برشمریم و توضیحاتی را در این خصوص به شما ارائه نماییم.

معرفی اصول طراحی استخر|آبگون دیزاین

معرفی اصول طراحی استخر:

1. نوع استخر

اگر چه در گذشته استخر ها تنها به صورت داخل زمینی و دفنی ساخته می شدند اما امروزه بسته به سلیقه و رای و نظر کارفرما و البته مهارت گروه های معماری، استخر ها در انواع بر روی سطح زمین نیز ساخته می شوند. استخر های ایجاد شده بر روی سطح زمین می توانند دیواره ی شفاف و یا حتی کف شفاف داشته باشند و این می تواند زیبایی فوق العاده وصف ناپذیری را برای ساختمان ها ایجاد نماید.

حتی در برخی از موارد، طراحان خوش ذوق و سلیقه، قسمتی را در کنار استخر به گیاهان اختصاص می دهند تا با تلفیق آب و گیاهان بتوانند حس زندگی و شادابی را برای ساختمان به ارمغان آورند.

2. سایز استخر

برای آن که اندازه مناسبی را برای استخر خود بیابید ابتدا توجه کنید که در ساختمان خود چه میزان فضای اضافی برای ساخت استخر دارید.

همچنین توجه به تعداد نفراتی که قصد استفاده از استخر را دارند و یا منظور استفاده از استخر نیز می تواند در انتخاب اندازه استخر به شما کمک نماید.

3. شکل استخر

اگر چه که در گذشته و حتی امروزه معمولا استخر ها را به شکل مستطیلی می سازند اما در واقع شکل استخر محدودیت خاصی نداشته و طراحان می توانند بسته به ذوق و هنر خود، انواع اشکال مختلف و جذاب را برای استخ طراحی نمایند.

اصول طراحی انواع استخر

البته توجه کنید که استخر های مستطیلی شکل به لحاظ ساخت، نگهداری و آب بندی مقرون به صرفه ترین حالت هستند اما به هر حال شکل استخر محدودیتی نداشته و دیوار های منحنی و یا زاویه دار می تواند استخر را به زیبایی هر چه تمام تر بیاراید.

4. محل استخر

یکی دیگر از موارد مهم در اصول طراحی استخر محل آن می باشد. محل استخر در صورت امکان بایستی در جایی طراحی شود که نور طبیعی دریافت نماید.

همچنین محل استخر بایستی به گونه ای انتخاب شود که ساختمان های مجاور به آن دید نداشته باشند و به نوعی محفوظ باشند. علاوه بر این چنانچه قصد دارید تا استخر را در فضای باز طراحی نمایید بهتر است پیش از طراحی از موقعیت زمین و جهت وزش باد اطلاعاتی را کسب کنید تا  استخر در جهت مسیر باد نباشد.

5.  سازه استخر

یکی دیگر از اصولی که در هنگام طراحی استخر بایستی به ان توجه نمود، سازه استخر می باشد. شکل و عمق و یا محل قرار گیری استخر در هنگام طراحی استخر بایستی مورد توجه قرار گیرند تا در هنگام ساخت شما را با مشکل مواجه نسازند.

اصول طراحی استخر

به طور مثال معمولا در ساخت استخر ها از بتن مسلح استفاده می شود که طول عمر خوبی داشته و در برابر رطوبت و آب نیز مقاوم می باشد اما چنانچه قصد دارید تا از دیواره های با ضخامت کمتر استفاده کنید و یا استخر را در طبقات فوقانی ساختمان بسازید و از وزن وارده ی آن به ساختمان بکاهید، می توانید از سازه های فایبرگلاس استفاده کرده و این موضوع را در طراحی خود لحاظ نمایید.

6. آب بندی استخر

اگر چه امروزه انواع آب بندی استخر در بازار وجود دارد و شما می توانید بسته به طرح اولیه از انواع آن استفاده نمایید اما به هر حال توجه کنید که در هنگام طراحی استخر، پس از طراحی و مشخص شدن نوع سازه، براساس آن نوع آب بندی را نیز مشخص کنید تا در هنگام ساخت با مشکل مواجه نشوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *