طراحی و معماری

چگونگی طراحی نمای ساختمان سنتی

نمای سنتی یک نمای زیبا و منحصر به فرد بوده که بیشتر در محیط های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. متریال مورد استفاده در این نوع نما کاملا خاص بوده و شما ترکیب رنگ خاصی را در آن مشاهده خواهید کرد. استفاده از سنگ های طبیعی رنگی درکنار کاشی و سرامیک های طرحدار و شیشه های رنگی باعث شده تا شما این نمای سنتی را به راحتی مشاهده کنید. سبک روستایی یا روستیک با نمای سنتی هماهنگی زیادی دارد. نمای سنتی را می توانید در هتل ها و کاروانسراها و طراحی رستوران ها به خوبی مشاهده کنید که نظر هر بیننده ای را به خوبی جلب می کند.

طرح های سنتی به دوره های مختلف تعلق دارند و هر کدام زیبایی مختص به خود را دارند. تنوع رنگ در این نوع طراحی بالا بوده و توانسته با تمام سلیقه ها همراه شود. این نما به صورت کاملا استاندارد و اصولی طراحی می شود و توانسته در جذب مشتری موفق عمل کند. متریال های بکار رفته‌ در این سبک اصولا قدیمی و سنتی هستند و بیشتر مواد طبیعی مانند چوب و سنگ را شامل می شوند. ترکیب رنگ در این طراحی اهمیت بسزایی دارد.

 

طراحی نمای ساختمان سنتی چگونه است؟

طراحی نمای ساختمان سنتی کاملا متفاوت بوده و به صورت اصولی انجام می شود.در این سبک رنگ ها نقش موثری دارند و نمای اصیل ایرانی به خوبی حفظ خواهد شد. تناسب بین المان ها در این سبک اهمیت زیادی دارد. گنبدها و ستون ها در این نوع طراحی بالا کار گرفته می شوند تا نمایی قدیمی و سنتی خلق شود. سردرها و گنبدها از نظر شکل ظاهری و متریال ساخت در یک گروه مشخص قرار می گیرند. شکل ظاهری این نما به خوبی سنتی بودن آن را نشان می دهد.

معماری سنتی هم مانند سایر معماری های ایرانی جز برترین های دنیا بوده و به دلیل سبکی که دارد توانسته محبوبیت زیادی را از آن خود کند. در طراحی سنتی ایده های زیادی به کار گرفته می شود و طراح سعی می کند تا با خلاقیت خود یک معماری سنتی و جذاب را خلق کند. ایوان ها در این طراحی مهمترین آلمان هستند که به کمک ستون های بزرگ و بلند اجرا می شوند. تزئینات استفاده شده در این نما کاملا سنتی بوده و متناسب با سایر اجزای محیط انتخاب می شود.

>طراحی دکوراسیون مغازه در ابگون دیزاین<<

چگونگی طراحی نمای ساختمان سنتی

برای طراحی نمای ساختمان سنتی از چه متریالی استفاده می شود؟

برای طراحی نمای سنتی متریال های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین آنها چوب و سنگ های طبیعی است. مصالح سنتی در اجرای این نوع طراحی بیشترین نقش را دارند. نمای آجری به عنوان مهمترین متریال معرفی می شود که سبکی کاملا سنتی و زیبا به فضا می دهد. نحوه اجرای آجر در این نوع طراحی مهم بوده بدین صورت طراح سعی می کند تا آجر را به صورت کاملا اصولی اجرا کند. آجر به صورت یک شکل و در سبک تلفیقی و ترکیبی اجرا می شود و طراحی سنتی و زیبا را خلق می کند.

شیشه های رنگی جز دیگر متریال الهام بخشی هستند که در طراحی نمای ساختمان های سنتی نقش موثری دارند. شیشه ها قابلیت اجرا در رنگ و شکل های مختلف را دارند و در انعکاس نور منحصر به فرد عمل می کنند به همین دلیل جز متریال خاص هستند. آنچه زیبایی و اصالت نمای ساختمانی را بهبود داده تناسب دقیق شیشه و آجر است که باعث شده شما در نگاه اول نمایی سنتی را مشاهده کنید. چوب هم جز متریال های طبیعی و سنتی بوده که می تواند در زیبایی نمای سنتی تاثیر داشته باشد.

تفاوت نمای ساختمان سنتی با نمای مدرن

نمای ساختمان سنتی و مدرن از جهات مختلفی چون نوع متریال و نحوه اجرا با هم تفاوت دارند. در سبک های سنتی آجر و چوب و شیشه های رنگی متریال های پر کاربرد هستند اما در سبک مدرن بیشتر سنگ و متریال های بروز و مدرن استفاده می شوند. شیشه های سبک مدرن بیشتر ساده و مدل آینه ای بوده اما در سبک سنتی بیشتر رنگی است که جذابیت زیادی هم دارد. نماهای مدرن سبکی کاملا کلاسیک دارند و اصولا ساده و تمیز هستند و حسی الهام بخش را به انسان می دهند. اما سبک های سنتی اصولا شلوغ تر هستند و شما رنگ های بیشتری را در آن مشاهده خواهید کرد.

در طراحی سنتی ریزه کاری های زیادی وجود دارد و بر خلاف آن طراحی مدرن بیشتر کلی بوده و زیاد به جزئیات ظریف توجه نمی کند. در طراحی سنتی پنجره ها و تجهیزات مورد نیاز بیشتر به صورت چوبی هستند تا جلوه ای طبیعی داشته باشند. اما در طراحی مدرن بیشتر لوازم و پنجره ها و درب ها فلزی هستند. تفاوت اصلی این معماری ها در نحوه اجرای آنها است‌. ایوان های زیبا و شیروانی در طراحی سنتی نقش موثری دارند. به طوری که در نمای مدرن زیاد ایوان دیده نمی شود.

از نمای ساختمان سنتی در چه مناطقی استفاده می شود؟

نماهای سنتی در شهرهایی که بافت قدیمی و سنتی دارند به وفور دیده می شوند. ساختمان های سنتی چون جلوه فوق العاده ای دارند برای موزه ها و مکان های تاریخی و قدیمی بهترین گزینه هستند چون جلوه و ظاهری کاملا سنتی و قدیمی دارند. برای اینکه بافت قدیمی و سنتی به خوبی حفظ شود نماهای سنتی اجرا می گردد. در مناطق تاریخی که بافتی قدیمی دارند این نما بیشترین کاربرد را دارد چون ساختمان هایی که در این مناطق ساخته می شوند باید طراحی سنتی داشته باشند تا ترکیب آنها به هم نریزد.

هر چه بافت قدیمی یک منطقه بیشتر باشد نیاز به طراحی سنتی هم بیشتر احساس می گردد. ساختمان های سنتی جذابیت زیادی دارند و می توانند بافت یک منطقه را جذاب تر کنند. وقتی یک طراحی سنتی برروی ساختمان های یک منطقه ایجاد می گردد شما شاهد یک بافت قدیمی و زیبا خواهید بود که جلوه منطقه را تغییر خواهد داد. در ایران شهرهایی چون اصفهان و شیراز و یزد و … بافت قدیمی و سنتی زیاد دارند که شما می توانید در این شهرها ساختمانی با نمای سنتی را به راحتی اجرا کنید. همین موضوع باعث شده تا ساخت نمای سنتی رونق بیشتری پیدا کند.

طراحی روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *