دانستنی های روف گاردن

خاک مورد استفاده در روف گاردن

همانطور که می دانید برای ایجاد روف گاردن یا بام سبز در بام ساختمان ها، بایستی شرایطی را در نظر بگیرید تا بتوانید یک فضای سبز زیبا و مفید داشته باشید و همچنین از آن به عنوان حفاظی برای ساختمان خود در برابر باد و طوفان استفاده نمایید. یکی از پارامتر هایی که برای ایجاد بام سبز بایستی در نظر بگیرید خاک مورد استفاده روف گاردن می باشد.

خاک مناسب روف گاردن بایستی شرایطی را دارا باشد تا بتواند برای گیاهان مناسب روف گاردن و مواد مورد نیاز آن ها را تامین نماید. همچنین خاک مناسب بایستی از پژمردگی و آسیب دیدن گیاهان جلوگیری نماید، بنابراین انتخاب خاک مناسب روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مقاله از آبگون دیزاین قصد داریم به بررسی ویژگی های مورد نیاز خاک مناسب بپردازیم.

خاک روف گاردن-بام سبز

ویژگی های خاک مناسب روف گاردن

داشتن خاک خوب به منزله ی داشتن گیاهان سالم است، بنابراین نوع خاک در انواع بام سبز ها بسیار مهم است. علاوه بر این، خاک مناسب بستر مناسبی برای ریشه دواندن گیاهان ایجاد می کند و به این طریق باعث دوام و عمر بیشتر گیاهان ریشه دار می شود بنابراین ترکیب خاک مناسب روف گاردن با خاک باغچه ها متفاوت بوده و بایستی شرایط بیشتری را دارا باشد.

خاک مناسب بام سبز|آبگون دیزاین

بنابراین از جمله ویژگی های خاک مناسب روف گاردن عبارت است از:

1. خاک مورد استفاده برای گیاهان بام سبز بایستی وزن کمی داشته باشد.

خاک مورد استفاده در روف گاردن ها بایستی وزن کمی داشته باشد و بسیار سبک باشد تا وزن زیادی را به ساختمان تحمیل نکرده و از سمت دیگر بتواند مواد مورد نیاز گیاهان را تامین نماید. خاک مناسب بام سبز معمولا وزن مخصوص پایینی دارد و غنی از مواد غذایی مورد نیاز گیاهان است تا نیازی به تعویض سالیانه آن نباشد.

علاوه بر این استفاده از موادی نظیر پرلیت و کوکوپت می تواند خاک را سبک نماید. در برخی از موارد دیده می شود که از سبوس برنج و یا تفاله چای در خاک استفاده می شود اما توجه کنید که این کار می تواند باعث تولید قارچ در خاک شده و حتی المقدور توصیه نمی شود اما در صورت استفاده از این مواد در خاک می توانید پیش از کاشت گیاهان از قارچ کش های مناسب استفاده نمایید.

2. خاک بام سبز بایستی بتواند مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را تامین نماید.

همانطور که ذکر شد خاک بام سبز بایستی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را تامین کند تا گیاهان بتوانند به راحتی تغذیه نموده و پژمرده نشوند.
اگر چه که به هر جهت در گذر زمان سطح مواد غذایی خاک بام سبز افت کرده و بایستی با کود دهی مناسب دوره ای نیاز های گیاهان را تامین نمود اما می توان با روش ها و تمهیداتی نیز مواد غذایی را در دسترس گیاهان قرار داد.

از جمله تمهیداتی که می توان برای این منظور لحاظ نمود می توان فیلتر خاک را نام برد. همچنین می توان با استفاده از کود های گیاهی، کمی خاک رس و ماسه و یا کمپوست های گیاهی که حاوی کرم خاکی هستند، خاک مناسبی را برای روف گاردن تامین نمود. کرم خاکی موجود در کمپوست ها در خاک حرکت کرده و با ایجاد حفره هایی سبب تنفس ریشه های گیاهان شده و به این طریق باعث شادابی و سرسبزی گیاهان می شود.

همچنین می توان در دوره های مختلف از ریزمغذی ها و ماکرو مغذی ها در این خاک استفاده نمود. استفاده از کود حیوانی در خاک روف گاردن نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

3. خاک بام سبز بایستی توانایی بالایی در جذب آب داشته باشد.

خاک مناسب روف گاردن باید قدرت بیشتری در جذب آب داشته باشد تا از هدر رفت آب جلوگیری نماید. جذب آب بیشتر توسط خاک، آب بیشتری را نیز در اختیار گیاهان قرار داده و باعث رشد بهتر آن ها می گردد.

همچنین از آن جایی که تامین آب مورد نیاز در بام ها معمولا دشوار تر است و بایستی از روش های مخصوص آبیاری گیاهان استفاده نمود، بنابراین قدرت جذب بالای آب از دیگر مواردی است که خاک مناسب روف گاردن باید دارا باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *