محوطه

انواع کفپوش محوطه سازی

زیبایی و جذابیت های بصری شاید اولین موضوعی باشد که در طراحی محوطه و محوطه سازی برای افراد و سازندگان بنا اهمیت دارد بنابراین همین موضوع سبب شده تا توجه به فضا های بیرونی و در حقیقت محوطه سازی ویلا یکی از موضوعات مهم در طراحی و ساخت یک سازه به شمار رود. کفپوش ها یکی از انواع روش های زیباسازی محوطه ها هستند که می توانند ظاهری زیبا و شکیل را مطابق با سلیقه ی افراد ایجاد نمایند.

در این مقاله از آبگون دیزاین قصد داریم تا انواع کفپوش محوطه سازی را برای شما عنوان کرده و اطلاعات خوبی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انواع کفپوش مناسب برای محوطه سازی:

در یک دسته بندی کلی انواع کفپوش محوطه سازی به 2 دسته ی زیر تقسیم بندی می شود:

  • کفپوش های سست
  • کفپوش های سخت

1. کفپوش های سست:
مصالح سست یا در اصطلاح کفپوش های سست اغلب برای فضا های غیر رسمی تر مناسب بوده و می توانند برای محوطه های ویلا های خانوادگی گزینه ی مناسبی باشند. از جمله این کفپوش ها می توان به شن و خرده سنگ اشاره نمود.
2. کفپوش های سخت:
مصالح سخت تر همچون آجر، بتن، کاشی، سنگ فرش و یا تخته چوب معمولا برای محوطه های سازه های رسمی تر کاربرد داشته و همچنین می توانند در فضا های دیگری همچون پاسیو ها و یا ورودی ها گزینه ی مناسبی باشند، چرا که تمیز کردن آن ها آسان است و قابلیت تحمل رفت و آمد های زیاد را به شکل بهتری دارا می باشند.

چند نوع کفپوش محوطه سازی:

همانطور که در مقاله جزئیات کف سازی محوطه نیز ذکر کردیم، امروزه انواع کفپوش محوطه سازی وجود دارد که شما می توانید بسته به سلیقه، میزان بودجه، نوع کاربری سازه و … یکی از انواع آن ها را انتخاب نمایید.

1. سرامیک:

سرامیک یکی از انواع کفپوش برای فضا های خارجی ساختمان است که سختی و فشار بالایی داشته و درخشندگی زیاد آن باعث شده تا یکی از جذاب ترین مصالح محوطه سازی به شمار رود. اگر چه اغلب سرامیک در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شود اما می توان به خوبی در فضاهای خارجی نیز از آن بهره برد.

روف گاردن و اجرای روف گاردن در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

2. پلاستیک یا پلی وینیل کلرید:

یکی دیگر از انواع مصالح کفپوش محوطه سازی پلاستیک ‌ها یا همان پلی وینیل کلرید هستند که این نوع از مصالح معمولا بر روی یک بستر صاف و سخت قرار می گیرند. این مصالح در شکل ها و اندازه های گوناگون در دسترس هستند که اگر چه مقاومت پایینی در برابر حرارت و یا آتش دارند، اما تنوع رنگی آن ها بالا بوده و می توان به خوبی از آن ها در فضا های مختلف استفاده نمود.

3. شیشه:

شیشه یکی دیگر از انواع مصالح محوطه سازی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و می توانند در محوطه سازی های خاص و لاکچری به خوبی مورد استفاده قرار گیرند. علی رغم این که کفپوش های شیشه ای هزینه های نسبتا بالایی در خرید و نصب دارند اما در اشکال و اندازه های متفاوتی وجود دارند و به خوبی می توانند در محوطه های خارجی انواع ساختمان ها و ویلا ها مورد استفاده قرار گیرند.

4. مصالح سست همچون شن یا خرده سنگ:

شن یا خرده سنگ یکی دیگر از انواع مصالح ارزان قیمت اما سستی است که می تواند در محوطه سازی های ساختمان های غیر رسمی تر به خوبی کار روند. استفاده از شن یا خرده سنگ در محوطه سازی ضمن قیمت مناسبی که دارد، ظاهر بسیار زیبایی را برای شما به وجود آورده و همخوانی بیشتری را با طبیعت به خصوص برای ویلا های شمال کشور فراهم می کند.

5. گیاهان:

اگر چه مصالح بی جان همچون شیشه، انواع سنگ و … می توانند به عنوان کفپوش های مورد نظر شما انتخاب شوند، مواد جان داری همچون گیاهان نیز گزینه ی مناسب دیگری برای انتخاب کفپوش ها هستند. دقت کنید که برای استفاده از گیاهان جهت محوطه سازی بایستی به آب و هوای محل مورد نظر دقت کنید.

6. چمن مصنوعی:

 

چمن مصنوعی در سال های اخیر به عنوان یکی دیگر از انواع کفپوش محوطه سازی به شمار رفته و البته طرفداران زیادی نیز دارد. این نوع از چمن ها به راحتی و بدون نیاز به مراقبت های زیاد، می توانند حس و حال طبیعت را برای محوطه های خارجی سازه ی شما فراهم کنند.

همچنین چمن مصنوعی می تواند با انواع دیگر کفپوش ها نظیر سرامیک یا سنگ فرش یا حتی انواع سنگ ها ترکیب شده و در فضا های بیرونی به کار گرفته شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *