دانستنی های روف گاردن

آموزش ساخت روف گاردن ساده

شاید امروزه با وجود مشغله های زیاد کاری و یا دلایل دیگر اجتماعی، رفتن به پارک ها و فضای سبز محدودتر از گذشته شده است و در قبال آن برای آشتی با طبیعت تمهیدات متعددی در نظر گرفته شده است. از جمله تمهیدات و روش هایی که امروزه برای آشتی با طبیعت در نظر گرفته می شود اجرای روف گاردن در منازل و ساختمان ها می باشد.

استفاده از فضای سبز در فضا های پرت ساختمان ها و سازه ها می تواند فرصت آشتی با طبیعت را برای افراد و خانواده ها ایجاد کرده و کمی از هیاهوی زندگی های شهری بکاهد.

بنابراین در ادامه سری مقالات طراحی و معماری آبگون دیزاین با شما هستیم با آموزش ساخت روف گاردن ساده در تراس ها و پشت بام های برج های مسکونی و ساختمان ها، و در ادامه نکاتی را در خصوص مراحل ساخت بام سبز به شما ارائه خواهیم نمود.

چگونه روف گاردن بسازیم؟

1. مرحله اول: شیب بندی

اولین مرحله از مراحل طراحي روف گاردن یا بام سبز توجه به شیب بندی می باشد. شیب بندی روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به کمک شیب بندی بایستی آب اضافی موجود در بام را به سمت زهکش هدایت نمود. آب اضافی موجود در بام ناشی از برف و باران و یا حتی اضافه ی آب آبیاری گیاهان است که بایستی به صورت درست از بام خارج شوند.

همچنین از جمله مصالحی که برای ایجاد مقاومت در ساختمان استفاده می کنند تا سازه در برابر عوامل طبیعی بهبود یابد عبارتند از:

• آجر های معمولی و شکسته

• بلوک های سیمانی

• بلوک های سفالی

• پوکه های معدنی

2. مرحله دوم: ایزولاسیون

ایزولاسیون که از دیگر مراحل ساخت بام سبز می باشد در واقع به معنای عایق بندی بام می باشد. به کمک ایزولاسیون از نفوذ آب به لایه های زیری ساختمان جلوگیری کرده و به نوعی زیر ساخت اجرای روف گاردن را می سازد. عایق بندی ممکن است در یک یا چند لایه بسته به نوع زیر سازی و سازه اجرا شود که از انواع موادی که می توان از آن ها به عنوان ایزولاسیون استفاده نمود شامل موارد زیر می باشد:

• ایزوگام

• ژئوتکستایل

• ژئو ممبران

• ژئو کامپوزیت

بیشتر بخوانید: نحوه زهکشی ،فیلترینگ و ایزولاسیون روف گاردن

آموزش مراحل ساخت روف گاردن|آبگون دیزاین

3. مرحله سوم: پیاده سازی شبکه آهن و تاسیسات

پس از عایق بندی در مراحل ساخت بام سبز ابتدا یک شبکه ی آهنی را اجرا می نمایند تا بتوان لوله و تاسیسات مربوطه را در داخل آن اجرا نمایند. این شبکه ی آهنی را معمولا حدود 15 سانتی متر بالاتر از سطح محل مورد نظر اجرا می نمایند تا لوله ها به درستی در داخل آن جای گیرند.

علاوه بر این پیش از اجرای مرحله ی اخر یعنی گل کاری، ابتدا بایستی لوله های مورد نظر را تا مکان هایی که قصد گل کاری در آن را دارید امتداد یابند. همچنین لوله های برق جهت آبنما، باربکیو، آلاچیق،ساخت استخر، نورپردازی و … نیز بایستی در این مرحله پیاده سازی شوند.

همچنین در برخی از پروژه ها بسته به سلیقه ی کارفرما و یا پروژه ی حاضر، لوله کشی گاز نیز برای ایجاد گرما در آلاچیق ها انجام می شود. چوب ترمو نیز برای آلاچیق ها و یا کف در برخی از پروژه ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه ساخت روف گاردن-بام سبز4. مرحله چهارم: پیاده سازی گیاهان

مرحله ی پیاده سازی و اجرای گیاهان نیز مرحله ی آخر از مراحل ساخت روف گاردن می باشد که در آن بایستی در انتخاب گیاهان دقت لازم صورت گیرد.

از جمله مواردی که بایستی در انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

• گیاهان مقاوم به خشکی

• گیاهان مقاوم به سرما و باد

• گیاهانی که در عمق کم نیز رشد می کنند

• گیاهان بومی منطقه

در مقاله گیاهان مناسب روف گاردن به طور مفصل در مورد گیاهان بام سبز و نحوه انتخاب آنها صحبت شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *