دانستنی های روف گاردن

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن یکی از سیستم های سازگار با اکوسیستم است که علاوه بر ایجاد زیبایی، طراوت و نشاط برای ساکنین و خانواده ها، می تواند به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی برای ساختمان نیز عمل کند. از همین رو امروزه طراحی و ساخت روف گاردن در بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی با رشد چشمگیری و فزاینده ای رو به رو بوده است.

 مشاوره رایگان و استعلام قیمت روف گاردن و اجرای روف گاردن  : 09121032193

از آن جایی که طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز نیازمند دانش و تخصص کافی در این زمینه می باشد و سهل انگاری و یا دقت ناکافی در هر یک از مراحل، علاوه بر مشکلاتی که به بار می آورد، ممکن است هزینه های زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد، بهتر است پیش از آن که برای اجرای روف گاردن اقدام کنید با متخصصین این حوزه مشورت کرده و اطلاعات و جزئیاتی کافی را در این خصوص به دست آورید.
بنابراین در این نوشتار از آبگون دیزاین قصد داریم تا جزئیات اجرایی روف گاردن را برای شما شرح داده و نکاتی را در این خصوص به شما ارائه نماییم.

جزئیات اجرایی روف گاردن

 جزئیات تاثیر گذار در اجرای روف گاردن:

ساخت یک باغ بام بر روی پشت بام ساختمان می تواند به لحاظ ایجاد زیبایی و تمیز نمودن هوا بسیار مفید باشد و در عین حال می تواند فضایی بکر و دنج را برای دورهمی های خانوادگی شما به وجود آورد اما دقت به جزئیات اجرای روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

از جمله جزئیاتی که بایستی در ساخت روف گاردن بدان توجه کنید عبارتند از:

1. جزئیات ایجاد لایه ضد آب:

سقف ساختمان شما بایستی در برابر آب و یخ زدگی، بادوام و مقاوم باشد تا از نشت سقف به لایه های زیرین جلوگیری نماید. برای این که سقف هایی که مقاومت پایینی نسبت به نشت آب دارند را ایمن نمایند، معمولا لایه ای به عنوان لایه ی ضد آب بر روی تمام قسمت های بام و یا تنها قسمت هایی که قرار است بر روی آن گل و گیاه بکارند، کشیده می شود.

2. جزئیات ایجاد لایه عایق:

این لایه به عنوان محافظی در برابر رطوبت و همچنین نوسان دما به لایه های زیرین عمل کرده و به میزان کافی به روف گاردن قدرت مکانیکی می دهد. این لایه را معمولا به صورت دندانه ای یا شیاردار می سازند تا آب باران بتواند به راحتی به سیستم زهکشی ساختمان راه پیدا کرده و به طریق از ورود آن به لایه های زیرین ساختمان جلوگیری می گردد. جنس این لایه اغلب از پانل، فوم پلی اورتان و یا صفحات پلی استایرن اکسترود شده می باشد.

3. جزئیات ایجاد لایه زهکشی:

هدف از ایجاد این لایه، جمع آوری آب اضافی سقف و روف گاردن و تخلیه ی آب باران اضافی موجود در لا به لای گیاهان می باشد. آب های جمع شده توسط این لایه به سیستم فاضلاب تعبیه شده برای روف گاردن منتقل می گردد.

4. جزئیات ایجاد لایه خاک بافت:

از دیگر جزئیات اجرایی روف گاردن توجه به ایجاد لایه خاک بافت است. این لایه از ورود ذرات ریز و یا خاک به سیستم زهکشی و البته مسدود کردن آن جلوگیری کرده و از طرف دیگر آب کافی برای پوشش گیاهی را به کمک گردش رطوبت در میان آن، تامین می کند.

لایه خاک بافت ایجاد شده بایستی ضد آب و نیز ضد رطوبت و بخار باشد و همچنین مقاومت خوبی نیز در برابر عوامل مکانیکی، مکانیکی و بیولوژی داشته باشد.

5. جزئیات ایجاد لایه پوشش گیاهی:

در اجرای روف گاردن برای اجرای این لایه توجه کنید که بایستی ضد نفوذ آب باشد و جریان هوای مناسبی نیز در آن وجود داشته باشد. این لایه باعث افزایش سطح محیط کشت شما شده و نیاز های گیاهان کشت شده توسط شما را تامین می نماید.

به طور کلی اغلب گیاهان به خاکی نیاز دارند که کمی اسیدی باشد و برای ایجاد چنین محیطی برای گیاهان می توان از ترکیب موارد زیر این لایه را ایجاد نمود:

  • خاک باغ
  • گیاخاک
  • کود مزارع یا کمپوست
  • ماده آلی

جزئیات اجرایی روف گاردن -آبگون دیزاین

همچنین دقت کنید که محیط کشت گیاهان بایستی ضخامت مناسبی از خاک داشته باشد و تعیین ضخامت خاک شما بسته به گیاهی که قصد کاشت آن را دارید متفاوت می باشد.

در صورتی که قصد طراحی و اجرای بام سبز برای ساختمان خود را دارید می توانید با مشاورین ما در آبگون دیزاین تماس گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن، باغ بام مهندسی شده ای را در ساختمان خود ایجاد نمایید.

 مشاوره رایگان و استعلام قیمت اجرای روف گاردن  : 09121032193

عایق بندی صوتی کف روف گاردن:

از آن جایی که مصالح به کار گرفته شده در سقف بام ساختمان ها همچون همان مصالحی است که در سقف دیگر طبقات استفاده شده است و از طرفی رفت و آمد به روف گاردن نیز بیشتر از یک واحد مسکونی نیست، بنابراین صدای بیشتری از روف گاردن به بالاترین واحد های زیر روف گاردن منتقل نخواهد شد.

با این وجود در دیتیل اجرایی روف گاردن برای آن دست از افرادی که تمایل دارند تا روف گاردن با نهایت دقت و وسواس اجرا شود و هیچ گونه سر و صدایی را در طبقات بالایی ایجاد نکند، پیشنهاد می کنیم تا تمهیداتی برای این منظور اتخاذ نمایند.

از جمله تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال صدا به واحد های زیرین روف گاردن می توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از فوم های مخصوصی که جهت ایجاد عایق صوتی در کف روف گاردن استفاده می شوند
  • استفاده از عایق stone wool یا پشم سنگ

دیتیل اجرایی روف گاردن | آبگون دیزاین

محاسبه بار روف گاردن به ساختمان:

همانطور که حتما می دانید مهم ترین دیتیل اجرایی روف گاردن توجه به میزان بار اضافه شده به سازه می باشد. در حقیقت در جزئیات اجرایی روف گاردن توجه به میزان تحمل بار ساختمان از جمله نکات مهمی است که بایستی به دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا در حین اجرای روف گاردن و یا پس از اجرای آن، شما را با مشکل رو به رو نسازد.

به طور کلی بار های اضافی که توسط روف گاردن به ساختمان وارد می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • بار های مرده
  • بار های زنده
  • دیگر بار های محیطی

بار های مرده:

در جزئیات اجرایی روف گاردن بار های مرده خود به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1.  وزن خاک: که شامل خاک و تجهیزات ثابت همچون آلاچیق و پرگولا می باشد. وزن خاک بام سبز در حالت غیر اشباع چیزی حدود 1800 کیلوگرم و در حالت اشباع نیز چیزی حدود 2100 کیلوگرم می باشد.
  2. توجه کنید که استفاده از خاک فرآوری شده می تواند وزن خاک روف گاردن را تا 1300 کیلوگرم نیز کاهش دهد.
  3. وزن لایه های زهکشی: وزن این لایه ها بسیار پایین است تا جایی که می توان از محاسبه ی وزن آن ها چشم پوشی نمود.
  4. وزن گیاهان بام سبز: براساس استاندارد های آلمان وزن گیاهان مختلف به صورت زیر محاسبه می شود:
    • وزن چمن و گل های فصلی: 10 کیلوگرم بر متر مربع
    • وزن چمن و گل های چند ساله: 15 کیلوگرم بر متر مربع
    • وزن درختچه تا ارتفاع 3 متر: 30 کیلوگرم بر متر مربع
    • وزن درخت تا ارتفاع 10 متر: 30 کیلوگرم بر متر مربع
    • وزن درخت تا ارتفاع 15 متر: 150 کیلوگرم بر متر مربع

بار های زنده:

وزن افراد استفاده کننده از بام سبز و نیز تجهیزات استفاده شده در روف گاردن از جمله میز، صندلی و … که دارای قابلیت جا به جایی هستند در دسته بندی بار های زنده بام سبز قرار می گیرند.

این بار گسترده چیزی حدود 400 کیلوگرم محاسبه می شود.

دیگر بار های محیطی:

بار های اضافی همچون بار برف، باران، آب های اضافی و … نیز در این تقسیم بندی قرار داشته و در طراحی پلان روف گاردن و یا مراحل اجرایی آن تاثیری نخواهند داشت.

 مشاوره رایگان و استعلام قیمت اجرای روف گاردن  : 09121032193

طراحی روف گاردن  در آبگون دیزاین

طراحی ویلا در آبگون دیزاین

طراحی و ساخت آبنما در آبگون دیزاین

طراحی و اجرای دیوار سبزگرین وال در آبگون دیزاین

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *